25 de nov. 2009

"O galego nos medio audiovisuais"



Ahir els comitès de la meva facultat (a la USC les assemblees ja no es porten) van organitzar una xerrada sobre l'estat en què es troba la llengua de Galícia en els mitjans audiovisuals. La sala era plena de gom a gom. Segurament a la majoria els interessava el tema, però molts (sobretot moltes) hi eren per veure un dels ponents, Carlos Blanco (a la dreta). Es tracta d'una espècie de Joel Joan gallec que defensa la validesa de la seva llengua en tots els àmbits de la vida (cosa que els gallecs no es creuen gaire).

De la xerrada en vaig treure el que he anat veient des que sóc aquí: que els gallecs estan molt més fotuts que els catalans. En l'audiovisual (el cinema estrictament gallec gairebé no existeix) i en proves quotidianes que afortunadament els catalans ja hem superat.

Unes quantes coses de les que va dir Blanco:

-"Galícia i el gallec són rurals i variats. Necessitem disposar d'un estàndard, però també poder-ne passar.

-"I que contents que es posen els corunyesos quan intenten parlar el castellà amb les set vocals gallegues! Parleu gallec abans de fer com el Paco Vázquez (exalcalde de La Corunya), cony!"

-"Arribarà el dia en què el personatge gallec que surt al cinema espanyol ja no serà cambrer (ni les andaluses chachas), sinó pilot d'avió."

-(què passarà amb l'ascens del PP a la Xunta?) "Doncs que em passaré quatre anys sense aparèxer a la TVG, ves. Però pensa que tinc cincuanta anys i que m'he menjat tota l'època Fraga."

-"Tinc molt assumit que la televisió és entreteniment. Qui vol aprofundir, llegeix."

-"Però a Catalunya tenen un bon entreteniment: Polònia i Crackòvia." (Moooolts gallecs s'ho miren pel Youtube)

Ell també fa força gràcia. Us el deixo aquí:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada